Oul/Yumurta, Turcia 2007, regizor Semih Kapanoglu, Cu : Nejat Isler, Saadet Aksoy
Un film cu un subiect ce ne aminteste de Samanatorismul romanesc, cel al preamaririi intoarcerii la origini. Yusuf (Nejat Isler) se intoarce din Istanbul in oraselul natal dupa ce este anuntat de moartea mamei sale. Intoarcere care se doreste doar o scurta trecere pentru a participa la ceremonia funerara. Insa intreg universul pare sa comploteze spre a-i impiedica plecarea inapoi la Istanbul.
In fapt este un film adevarat exercitiu de filosofie existentialista, unde evenimentele capata sens doar din perspectiva cunoasterii umane.
Filmul insa este mult mai placut decat un film al lui Antonioni, caci in peisajul Turciei si marcat de o sensibilitate pe care conventional o voi numi orientala, existentialismul se potriveste si nu este doar un violent strigat impotriva unei societati angoasate de modernitate. Un film bine condus care reuseste sa mentina spectatorul « in priza » in ciuda caracterului sau profund meditativ, cu actori excelenti care sa preia asupra lor si sa incarce de sens cadrele lungi ale unei naratiuni care nu se poate lauda cu ritmul alert.
Un film cu un subiect ce ne aminteste de Samanatorismul romanesc, cel al preamaririi intoarcerii la origini. Yusuf (Nejat Isler) se intoarce din Istanbul in oraselul natal dupa ce este anuntat de moartea mamei sale. Intoarcere care se doreste doar o scurta trecere pentru a participa la ceremonia funerara. Insa intreg universul pare sa comploteze spre a-i impiedica plecarea inapoi la Istanbul.
In fapt este un film adevarat exercitiu de filosofie existentialista, unde evenimentele capata sens doar din perspectiva cunoasterii umane.
Filmul insa este mult mai placut decat un film al lui Antonioni, caci in peisajul Turciei si marcat de o sensibilitate pe care conventional o voi numi orientala, existentialismul se potriveste si nu este doar un violent strigat impotriva unei societati angoasate de modernitate. Un film bine condus care reuseste sa mentina spectatorul « in priza » in ciuda caracterului sau profund meditativ, cu actori excelenti care sa preia asupra lor si sa incarce de sens cadrele lungi ale unei naratiuni care nu se poate lauda cu ritmul alert.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu